Hvorfor annonsere med Google Ads?

Hvorfor annonsere med Google Ads?

Google Ads, som tidligere hadde navnet Google Adwords, byr på en rekke mulighet når det kommer til kostnadseffektiv markedsføring. Dette innebærer blant annet å målrette annonseringen mot den kundetypen du ønsker, og filtrere ut uønskede kunder. Når du annonserer med Google Ads, kan du bruke forskjellige målrettingsmetoder for å nå ut til kunder akkurat i det øyeblikk de søker etter produkter og tjenester du leverer.

Bildet er hentet fra ads.google.com (06.02.2019)

Bruk av søkeord og søketermer

Google Ads lar deg velge så mange søkeord og søketermer du vil, uten at det koster noe ekstra. Du kan også legge til såkalte negative søkeord for å sikre at annonsen ikke vises når noen søker med dette søkeordet. Det fine med søkeord er at din annonsen vises i det øyeblikket behovet for dine tjenester/produkter har dukket opp hos den personen som søker, og denne personen vil derfor se din annonse som høyst relevant.

Rett annonsene mot din målgruppe

Når du annonser på nettsteder og i mobilapper der det vises Google-annonser (kalt Google Displaynettverk), og på YouTube, kan du være enda mer spesifikk ved å velge en aldersgruppe for personene du ønsker å nå ut til, hvilke typer nettsteder de besøker, samt hva de interesser seg for.

Du betaler bare når du oppnår resultater

Mange er vant med at en annonse et eller annet sted koster en sum for 12 måneder, mens i Google er dette litt annerledes. Her betaler du bare når noen for eksempel klikker på en av tekstannonsene dine eller ser en av videoannonsene dine. Hvor mye du legger inn i ditt Google budsjett velger du basert på hva som er hensiktsmessig for bedriften din. Dersom du ikke har oppnådd like bra resultater som du hadde forventet da du først la inn budsjett og tidsramme for annonseringen, betyr dette at du fortsatt har penger til overs i budsjettet. Pengene blir altså ikke borte, og du kan bruke disse pengene i neste runde med annonsering når du måtte ønske.

Rapportering og måling av resultater

Du kan raskt finne ut hvor effektiv en annonse er, og du kan enkelt gjøre endringer for å forbedre resultatene. Google har nemlig utviklet gode verktøy slik at du har full og detaljert oversikt over hvordan dine kampanjer og annonser presterer.

Konklusjon

Når du annonserer med Google har du til enhver tid full oversikt på hvordan det går med pengene du har investert. For mange blir Google derfor en av de tryggeste plattformene å bruke til markedsføring. I tillegg til å ha god oversikt presterer også annonsene til Google meget bra dersom man er flink med å sette de opp.

Men, en viktig faktor for at Google skal fungere optimalt er at man må ha en god hjemmeside med et godt og velfungerende design. Dette er utrolig viktig da pengene du bruker på å annonseringen går innom din hjemmeside før de evt. velger å kjøpe dine varer og tjenester. Dersom du annonserer med Google og du ikke har god nok hjemmeside, vil trafikken du får til hjemmesiden din mest sannsynlig gå rett ut igjen, og du pengene du bruker på annonseringen vil være bortkastet. Har du allerede en god hjemmeside, er det bare å begynne annonseringen først som sist!


Kilder

http://support.google.com

http://ads.google.com

Legg igjen en kommentar

Lukk meny