Hvordan markedsføre din bedrift best mulig på internett?

Hvordan markedsføre din bedrift best mulig på internett?

Jeg opplever at mange som driver liten eller mellomstor bedrift betaler for markedsføring uten å vite hvilke resultater det egentlig gir. Det virker som markedsføringen hos mange er styrt etter synsing og mening. I dette blogginnlegget skal vi se på hvilke kanaler de fleste bedrifter som oftest velger, og hvilke kanaler som er mindre brukt, men som er garantert å gi en bedre effekt.

Telefonkataloger

De fleste små og mellomstore bedrifter har på et eller annet tidspunkt betalt for en annonse i en telefonkatalog. Det er også vanlig at bedrifter har flere oppføringer i forskjellige telefonkataloger, og hver av oppføringene koster vanligvis mellom 4 000 og 20 000 kroner per år. Det å ha annonser i flere telefonkataloger kan for veldig mange gi mening da de har en oppfatning om at man på denne måten når frem til flere potensielle kunder, men er det slik?

For å svare på dette bør vi først se på hvordan slike annonsetjenester fungerer. Det som avgjør hvor mye man betaler for en annonse er antallet søkeord man ønsker å ha. Driver du en klesbutikk, kan et søkeord f.eks. være «sommerkjole». Telefonkatalogene tilbyr da forskjellige pakkeløsninger som kan se slik ut: Pakke 1. inkluderer 3 søkeord til kr 3990,-. Pakke 2. inkluderer 5 søkeord til kr 5990,-. Pakke 3. inkluderer 10 søkeord til kr 9990,-. Det er vanlig at man får et introduksjonstilbud med en større pakke med f.eks. 20 søkeord til 70% rabatt det første året. Det som ofte skjer da, dessverre for mange, er man mot slutten av avtaleperioden har glemt å redusere løsningen til en mindre pakke før avtalen blir automatisk fornyet. Dermed må man betale full pris for det neste året. Dette gjør jo selvsagt ingenting dersom en slik løsning generer nok nye kunder til at du går i pluss, men går man i pluss med slike løsninger? – Svaret på dette kan vi finne ved å tenke igjennom følgende spørsmål:

  • Hvilken nettside bruker du når du skal søke etter ting som f.eks. «Rørlegger» eller «sko»?
  • Hender det ofte at du gjør søk via smarttelefonen? – Hvilken søkemotor er standard på telefonen din?
  • Hvor ofte søker du etter varer å tjenester i en telefonkatalog kontra en søkemotor?
  • Tror du at det er mange andre søker etter informasjon på nettet på samme måte som deg?

Er svaret Google? I følge statcounter.com hadde Google i 2018 en brukerandel på 95,12% i Norge, mens søkemotoren Bing bare har 2,7%.

Bildet er hentet fra statcounter.com (05.02.2019)

Statcounter.com viser oss bare hvilke av søkemotorene som er mest brukt, vi får derfor ikke svar på hvor mange som bruker Google fremfor telefonkataloger. Det må vi nesten bare gjette på egenhånd. Slik som jeg bruker telefonkataloger er for å søke opp et telefonnummer dersom noen har lagt igjen et anrop på telefonen. Noen ganger søker jeg også opp navnet på noen for å finne et telefonnummer, og jeg velger å tro at de fleste andre bruker telefonkataloger på samme måte.

Jeg vil også tro at man som regel bruker en av de tre mest kjente telefonkatalogene. Dette er kataloger som har bygd sin merkevare gjennom mange år via reklamer på TV. Det mange ikke er klar over er at det finnes en del andre telefonkataloger utover de vi kjenner til. NRK.no skriver om at slike kataloger ofte navn som til forveksling minner om de kjente katalogene. Et eksempel på dette er nummeropplysningen 1801 som i 2016 ble siktet for grovt bedrageri da de har solgt annonsetjenester til norske bedrifter. Les hele saken på TV2.no.

Selvom denne saken var i 2016 finnes det fortsatt telefonkataloger som ikke er kjente for almenheten og som aktivt ringer bedrifter for å selge annonser i deres katalog. Selv om disse katalogene kanskje ikke opererer med umulige avtalevilkår, selger de en tjeneste hvor du skal være synlig for deres daglige brukere, noe som mest sannsynlig ikke er så mange.

Hvorfor ikke annonsere direkte i Google?

Fler og fler har innsett at de må satse på Google som markedsføringskanal, men mange som driver liten og mellomstor bedrift har enten gitt opp troen på at markedsføring på nett fungerer, eller så antar de at tjenestene de betaler for fungerer bra nok.

Bildet under viser søkevolumet for søkeordet «Rørlegger» de siste 12 månedene. Dette søkeordet ble altså søkt på 3 714 ganger i Google sin søkemotor. Når man tenker seg om peker det meste mot at de fleste søk skjer i Google.

Bildet er hentet fra trends.google.com (04.02.2019)

Fordelene ved å annonsere i Google er veldig mange, men den største fordelen må være at din annonse dukker opp midt i synsvinkelen på de som søker etter dine produkter og tjenester. Du kan også begrense annonsen til et geografisk område, på den måten er du kun synlig for de som faktisk har mulighet til å benytte seg dine tjenester. Google Ads som det heter, er en avansert tjeneste som Google har brukt mye ressurser på å utvikle. Google er opptatt av at deres annonse-plattform skal gi best mulig effekt for de som annonserer, og at de som søker skal få mest mulig relevante treff på søket sitt. På denne måten sikrer Google seg daglige brukere, samt at bedrifter forsetter å bruke annonse-plattformen.

Hvor mye koster en Google annonse?

Har du f.eks. Pakke 1. med 3 søkeord og betaler 3990,- per år for den i en telefonkatalog, så koster denne løsningen det samme hvert år, uavhengig om annonsen har fungert bra eller dårlig. I Google derimot, legger du inn et budsjett og betaler kun for antall klikk du får på annonsen.

Annonsen din i Google er linket opp til hjemmesiden din, og det er der folk havner da de klikker på annonsen. Siden du kun betaler for antall klikk og ikke per år, vil du kun betale for faktisk trafikk. I en telefonkatalog kan du ende opp med å betale for luft dersom ingen klikker på annonsen din, mens i Google får du reell trafikk for pengene. Et eksempel er hvis du legger inn 10 000 kroner i ditt Google budsjett, så vil du ha de pengene helt frem til nok mennesker har funnet din hjemmeside gjennom denne annonsen. Hvor mange mennesker det er snakk om er vanskelig å si da de forskjellige søkeordene du velger varierer i pris. Søkeordet «rørlegger» kan for eksempel koste bare noen få øre, eller over 100 kroner per klikk, alt etter hvor stor konkurranse det er om dette søkeordet. Prisen er sannsynligvis mindre for slike søkeord dersom du annonserer utenfor storbyene sånn som Oslo, på grunn av at konkurransen om søkeordet da er mindre.

Konklusjon

Google er mer avansert og vanskeligere for folk flest å forstå. Heldigvis finnes det en rekke byråer og mennesker som har sertifisert seg innen Google, og som kan sikre deg gode og lønnsomme resultater med dine Google kampanjer.

Det er viktig å huske på hvorfor man annonserer man velger å betale for en annonse i første omgang. Uansett om det er for å skape oppmerksomhet, eller om det er for å dukke opp i søket til potensielle kunder som er på jakt etter dine tjenester, er målet at annonsen til slutt skal være lønnsom. Google er etter min mening den beste og mest trygge annonse-plattformen som man kan investere i. Dette er fordi Google har en rekke rapporteringsverktøy som gjør det mulig å følge med på hvordan annonsen presterer, minutt for minutt om du vil. Dette gir deg også muligheten til å kunne gjøre forbedringer dersom du ser at noe må gjøres for at annonsen skal prestere bedre. Slike rapporter og muligheter mener jeg det finnes alt for lite av hos telefonkatalogene, og min konklusjon er derfor at Google er den beste måten å være synlig for potensielle kunder som søker etter dine produkter og tjenester.

Har du noen erfaringer fra telefonkatalog tjenester, Google ads eller andre kanaler for markedsføring? Kommenter og del dine erfaringer.

Kilder:

http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/norway/2018

trends.google.com

https://www.tv2.no/a/9751614/

https://www.nrk.no/vestfold/har-bedratt-over-600-bedrifter-1.4809066


Legg igjen en kommentar

Lukk meny